Panta Rhei 3 Mei – 12 Mei 2024
vrijdag 3 Mei – OPENING
16:00 – 21:30
zondag 12 mei – FINISSAGE
16:00 – 19:00
De zussen Jos Schiphorst en Tineke Brackel nodigen u van harte uit voor de vernissage van hun gezamenlijke tentoonstelling ‘Panta Rhei’ op vrijdag 3 mei van 16:00 tot 21:30 uur.
Overige openingstijden: Weekends & Hemelvaartsdag op donderdag 9 mei van 12.00 tot 17.00 uur. Of op afspraak: tel. 06 18018552 – 06 28682739. Finissage op zondag 12 mei van 16:00 – 19:00 uur.
Jos schildert op een vlakke ondergrond en Tineke beitelt driedimensionaal in steen, wat hun kunst verbindt is de intuïtieve manier van werken. De uitdrukking ‘Panta Rhei’ van de Griekse filosoof Heraclitus (alles stroomt, is voortdurend in beweging en verandert) is zeer van toepassing op hun beide werk. Tineke laat zich uitdagen door de steen. De nerven, breuklijnen en de kleurverschillen in het materiaal begeleiden haar tijdens het proces van beitelen, schuren en polijsten naar het eindresultaat. Het beeld ontstaat als het ware vanzelf. Meer over haar werkwijze vind je hieronder. Jos laat zich leiden door het creatieve proces op het doek; de contrasten die ontstaan tussen impasto en glazuur, tussen harde randen en zachte lijnen, en de interactie tussen de kleuren bepalen de volgende stappen. Ook bij haar ontstaat het werk als het ware vanzelf. Hieronder kun je meer lezen over de techniek van Jos.
*
‘Panta Rhei’, een oud-Griekse uitdrukking toegeschreven aan de filosoof Heraclitus, wat zich vertaalt naar ‘Alles stroomt’. Panta Rhei vat de filosofie van constante verandering en beweging samen. Deze filosofie is invloedrijk geweest op verschillende gebieden, van de antieke filosofie tot de moderne wetenschap en zelfs benaderingen van persoonlijke ontwikkeling. Het benadrukt het belang van aanpassingsvermogen en acceptatie van veranderingen in het leven. Bron: www.thecollector.com
*
‘Als ik schilder / denk en zie ik / eerst en vooral – kleur / maar kleur als beweging // Kleur begeleidt niet alleen / vorm van laterale extensie/ en na ontroering / blijft gearresteerd // Maar van voortdurende innerlijke beweging / als agressie – van en naar de toeschouwer / naast interactie en onderlinge afhankelijkheid / met vorm en tint en licht // Kleur in een directe en frontale focus / en wanneer het van dichtbij wordt gevoeld / als ademend en pulserend / – van binnenuit.’ Josef Albers – Over mijn schilderen 1962 – New York.
*
Josephine Schiphorst-Brackel
Abstracte schilderijen.
Autodidact, van jongs af aan tekent of schildert zij en volgt een breed scala aan lessen en workshops, beginnend bij de Vrije Academie in Heerlen, later in Den Haag bij het Koorenhuis en ruim tien jaar bij de Haagse abstracte schilderes Rineke Kop.
Technieken:
‘Ik houd ervan om met behulp van verschillende technieken lagen te creëren met alledaagse ‘nederige’ materialen zoals papier, stof, verpakkingskarton, hout of gips. De eigenschappen van die materialen maken deel uit van het creatieve proces en het abstracte schilderen. Tegenpolen als zwaar versus licht, hard versus zacht, transparant versus ondoorzichtig staan centraal. De uitdaging om de mogelijkheden van allerlei materialen te verkennen, welke sporen laten ze achter, welke processen kunnen ze ondergaan? Uiteindelijk zou ik accenten kunnen toevoegen met goudwas, oliekrijt, potlood of inkt. Laag voor laag ga ik door totdat ik voel dat het klopt, en dat het resultaat de kijker aanzet om het doek te doorzoeken om te zien wat er op of onder gebeurt. Tijdens het intuïtieve, organische proces van schilderen ontstaat als vanzelf het abstracte, soms bijna landschapsachtige beeld. Soms besluit ik een laag af te schuren om de onderliggende kleur en structuur naar voren te halen. De uitdaging van spontaan werken, risico’s nemen met materialen en kleuren, op- en afbouwen zonder bang te zijn het te verpesten, zorgen ervoor dat een schilderij zich kan ontwikkelen.’
Schilders die mij inspireren: Joan Mitchell, Willem de Kooning, Marc Mulder, Gerar Richter, Anselm Kiefer, Joan Eardly, Helen Frankenthaler, Myonghi Kang, Cy Twombly en zoveel anderen.
Contact: josschiphorst@me.com / www.josschiphorst.nl / josschiphorst
*
One must be entirely sensitive to the structure of the material that one is handling. One must yield to it in tiny details of execution, perhaps the handling of the surface or grain, and one must master it as a whole. – Quote Barbara Hepworth.
Beelden
In 2006 ging ik naar de marmergroeve van Pietrasanta in Italië en begon te werken aan een steen die ik in de rivier vond. Binnen twee weken groeide mijn enthousiasme zozeer dat ik mijn auto vollaadde met marmeren stenen en terugging naar Amsterdam om mijn verkenning van dit materiaal voort te zetten. In 2007 vond ik mijn prachtige atelier aan de Roeden 1800, een culturele zakenplek voor kunstenaars van diverse disciplines. Hier ontwikkelde ik mijn eigen signatuur in het beeldhouwen.
Een steen lijkt dood, koud, hard, ondoordringbaar. Steen draagt ons echter onvoorwaardelijk en is een stille getuige van onze geschiedenis. Terwijl je met dit materiaal werkt, kun je zoveel structuren onthullen. Door zijn (onzichtbare) lijnen ontvouwt zich een vorm die tijdens het beitelen en polijsten betekenis krijgt. De zinsnede ‘We maken geen fouten, we hebben alleen gelukkige ongelukken’ (Bob Ross) symboliseert het geschenk van de steen aan de beeldhouwer. Eigenlijk beeld ik zo uit dat ik tijdens het beeldhouwen altijd open sta voor deze gave.
Daarom begint het werkproces altijd met vertrouwen in wat zich schuilhoudt in de lijnen van de steen en het verhaal dat hij mij vertelt en wat zich tijdens het proces zal ontvouwen. Materie-vorm-ruimte-tijd produceert als interactie tussen het ene element en het andere de uiteindelijke vormtaal. Luisteren, zien, herkennen met mijn handen. Als 3D-beelddenker kan ik mij uitleven in het intuïtief creëren van de vloeiende vormen. Met een directe aanpak blijf ik wegpelen. Elk beeld creëert zijn eigen verhaal. Door in opdracht te werken, sluit ik aan bij wat de klant onbewust wil. Voorbij verstand en hart. Daarbij volg ik mijn intuïtie, wat resulteert in een werk dat echt aansluit bij het gevoel van de opdrachtgever. Voor mij is dit een spannend proces waarbij ik geen andere keus heb dan de impuls te volgen die de steen in mij opwekt.
Wat is de methode ‘Taille Directe’? Ideeën over de vorm groeien mee met de vorm zelf door direct in de steen te werken. Een ‘fout’ dwingt je om van gedachten te veranderen, flexibel en inventief te blijven, en het levert altijd iets op: een uitnodiging om het leven te omarmen. Het kost veel tijd omdat je altijd bezig bent met het vinden van oplossingen. Zo kan de essentie letterlijk in beeld komen en is de intentie voelbaar, maar niet altijd zichtbaar. Pas op het einde is er het besef van ‘Aha, daarom…!’.
Ik haal inspiratie uit het werk van onder meer Barbara Hepworth, Helaine Blumenfeld, Camille Claudel, Anish Kapoor, Henry Moore, Rodin.
Contact: tinekebrackel@me.com / www.brackel.eu / t.brackel
Panta Rhei 3 Mei – 12 Mei 2024
vrijdag 3 Mei – OPENING
16:00 – 21:30
zondag 12 mei – FINISSAGE
16:00 – 19:00
De zussen Jos Schiphorst en Tineke Brackel nodigen u van harte uit voor de vernissage van hun gezamenlijke tentoonstelling ‘Panta Rhei’ op vrijdag 3 mei van 16:00 tot 21:30 uur.
Overige openingstijden: Weekends & Hemelvaartsdag op donderdag 9 mei van 12.00 tot 17.00 uur. Of op afspraak: tel. 06 18018552 – 06 28682739. Finissage op zondag 12 mei van 16:00 – 19:00 uur.
Jos schildert op een vlakke ondergrond en Tineke beitelt driedimensionaal in steen, wat hun kunst verbindt is de intuïtieve manier van werken. De uitdrukking ‘Panta Rhei’ van de Griekse filosoof Heraclitus (alles stroomt, is voortdurend in beweging en verandert) is zeer van toepassing op hun beide werk. Tineke laat zich uitdagen door de steen. De nerven, breuklijnen en de kleurverschillen in het materiaal begeleiden haar tijdens het proces van beitelen, schuren en polijsten naar het eindresultaat. Het beeld ontstaat als het ware vanzelf. Meer over haar werkwijze vind je hieronder. Jos laat zich leiden door het creatieve proces op het doek; de contrasten die ontstaan tussen impasto en glazuur, tussen harde randen en zachte lijnen, en de interactie tussen de kleuren bepalen de volgende stappen. Ook bij haar ontstaat het werk als het ware vanzelf. Hieronder kun je meer lezen over de techniek van Jos.
*
‘Panta Rhei’, een oud-Griekse uitdrukking toegeschreven aan de filosoof Heraclitus, wat zich vertaalt naar ‘Alles stroomt’. Panta Rhei vat de filosofie van constante verandering en beweging samen. Deze filosofie is invloedrijk geweest op verschillende gebieden, van de antieke filosofie tot de moderne wetenschap en zelfs benaderingen van persoonlijke ontwikkeling. Het benadrukt het belang van aanpassingsvermogen en acceptatie van veranderingen in het leven. Bron: www.thecollector.com
*
‘Als ik schilder / denk en zie ik / eerst en vooral – kleur / maar kleur als beweging // Kleur begeleidt niet alleen / vorm van laterale extensie/ en na ontroering / blijft gearresteerd // Maar van voortdurende innerlijke beweging / als agressie – van en naar de toeschouwer / naast interactie en onderlinge afhankelijkheid / met vorm en tint en licht // Kleur in een directe en frontale focus / en wanneer het van dichtbij wordt gevoeld / als ademend en pulserend / – van binnenuit.’ Josef Albers – Over mijn schilderen 1962 – New York.
*
Josephine Schiphorst-Brackel
Abstracte schilderijen.
Autodidact, van jongs af aan tekent of schildert zij en volgt een breed scala aan lessen en workshops, beginnend bij de Vrije Academie in Heerlen, later in Den Haag bij het Koorenhuis en ruim tien jaar bij de Haagse abstracte schilderes Rineke Kop.
Technieken:
‘Ik houd ervan om met behulp van verschillende technieken lagen te creëren met alledaagse ‘nederige’ materialen zoals papier, stof, verpakkingskarton, hout of gips. De eigenschappen van die materialen maken deel uit van het creatieve proces en het abstracte schilderen. Tegenpolen als zwaar versus licht, hard versus zacht, transparant versus ondoorzichtig staan centraal. De uitdaging om de mogelijkheden van allerlei materialen te verkennen, welke sporen laten ze achter, welke processen kunnen ze ondergaan? Uiteindelijk zou ik accenten kunnen toevoegen met goudwas, oliekrijt, potlood of inkt. Laag voor laag ga ik door totdat ik voel dat het klopt, en dat het resultaat de kijker aanzet om het doek te doorzoeken om te zien wat er op of onder gebeurt. Tijdens het intuïtieve, organische proces van schilderen ontstaat als vanzelf het abstracte, soms bijna landschapsachtige beeld. Soms besluit ik een laag af te schuren om de onderliggende kleur en structuur naar voren te halen. De uitdaging van spontaan werken, risico’s nemen met materialen en kleuren, op- en afbouwen zonder bang te zijn het te verpesten, zorgen ervoor dat een schilderij zich kan ontwikkelen.’
Schilders die mij inspireren: Joan Mitchell, Willem de Kooning, Marc Mulder, Gerar Richter, Anselm Kiefer, Joan Eardly, Helen Frankenthaler, Myonghi Kang, Cy Twombly en zoveel anderen.
Contact: josschiphorst@me.com / www.josschiphorst.nl / josschiphorst
*
One must be entirely sensitive to the structure of the material that one is handling. One must yield to it in tiny details of execution, perhaps the handling of the surface or grain, and one must master it as a whole. – Quote Barbara Hepworth.
Beelden
In 2006 ging ik naar de marmergroeve van Pietrasanta in Italië en begon te werken aan een steen die ik in de rivier vond. Binnen twee weken groeide mijn enthousiasme zozeer dat ik mijn auto vollaadde met marmeren stenen en terugging naar Amsterdam om mijn verkenning van dit materiaal voort te zetten. In 2007 vond ik mijn prachtige atelier aan de Roeden 1800, een culturele zakenplek voor kunstenaars van diverse disciplines. Hier ontwikkelde ik mijn eigen signatuur in het beeldhouwen.
Een steen lijkt dood, koud, hard, ondoordringbaar. Steen draagt ons echter onvoorwaardelijk en is een stille getuige van onze geschiedenis. Terwijl je met dit materiaal werkt, kun je zoveel structuren onthullen. Door zijn (onzichtbare) lijnen ontvouwt zich een vorm die tijdens het beitelen en polijsten betekenis krijgt. De zinsnede ‘We maken geen fouten, we hebben alleen gelukkige ongelukken’ (Bob Ross) symboliseert het geschenk van de steen aan de beeldhouwer. Eigenlijk beeld ik zo uit dat ik tijdens het beeldhouwen altijd open sta voor deze gave.
Daarom begint het werkproces altijd met vertrouwen in wat zich schuilhoudt in de lijnen van de steen en het verhaal dat hij mij vertelt en wat zich tijdens het proces zal ontvouwen. Materie-vorm-ruimte-tijd produceert als interactie tussen het ene element en het andere de uiteindelijke vormtaal. Luisteren, zien, herkennen met mijn handen. Als 3D-beelddenker kan ik mij uitleven in het intuïtief creëren van de vloeiende vormen. Met een directe aanpak blijf ik wegpelen. Elk beeld creëert zijn eigen verhaal. Door in opdracht te werken, sluit ik aan bij wat de klant onbewust wil. Voorbij verstand en hart. Daarbij volg ik mijn intuïtie, wat resulteert in een werk dat echt aansluit bij het gevoel van de opdrachtgever. Voor mij is dit een spannend proces waarbij ik geen andere keus heb dan de impuls te volgen die de steen in mij opwekt.
Wat is de methode ‘Taille Directe’? Ideeën over de vorm groeien mee met de vorm zelf door direct in de steen te werken. Een ‘fout’ dwingt je om van gedachten te veranderen, flexibel en inventief te blijven, en het levert altijd iets op: een uitnodiging om het leven te omarmen. Het kost veel tijd omdat je altijd bezig bent met het vinden van oplossingen. Zo kan de essentie letterlijk in beeld komen en is de intentie voelbaar, maar niet altijd zichtbaar. Pas op het einde is er het besef van ‘Aha, daarom…!’.
Ik haal inspiratie uit het werk van onder meer Barbara Hepworth, Helaine Blumenfeld, Camille Claudel, Anish Kapoor, Henry Moore, Rodin.
Contact: tinekebrackel@me.com / www.brackel.eu / t.brackel